Funderingar runt Chabotupp

Jag har tänkt en del på framtiden med mina höns.
Niklas har bott hos mig i snart 2 år och han är verkligen en bra tupp! Han tar hand om alla och ser till att flocken håller ihop. Ändå känner jag för lite förändring.
Jag har fastnat för Chabohöns och därför har jag funderat en del på att bara satsa på Chabo. Det betyder: Chabohöna = Chabotupp...
Jag vill absolut inte byta ut Niklas. Han hör hemma här och han ska inte behövas bytas ut mot en annan tupp. Niklas kommer gå här tills han inte orkar mer helt enkelt.
Det jag tänkt på angående Chabotupp är NÄR?!
Jag har tänkt på att dela på flocken: Chabo för sig och resten för sig, men jag har bestämt mig att jag inte vill splittra på flocken som nu är mer som en familj! 
Jag vet precis var jag kan köpa min blivande tupp och jag vet att jag nästan kan hämta honom när som helst, men hjärtat säger: "vänta lite!", och det är vad jag tänker göra: vänta lite, tänka, se vad det bär av.
Nu kommer frågan: Varför just chabohöns?
  • Lägger bra med ägg
  • De är riktigt bra föräldrar (det finns då undantag)
  • Chabo är en väldigt lugn och mysig ras. 
  • Korta ben, det går inte så fort. - Därför är de lätta att hantera.
  • Det kan både vara släta, friserade och även silkes-befjädrade vilket är som dun. 
  • Ifall jag någon gång skulle ställa ut så är chabo en sådan ras som jag skulle tycka vara lätt att bedöma.
  • Det är en väldig vacker ras som man lätt känner igen på stjärt och kam.
 
Mitt mål med chabohöns är att få fram en egen färg vilket jag antar kommer vara svårt.
Vi får se hur det blir i framtiden. Nu får jag bara njuta av de fina djuren jag har! ♥
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0