En lång dag på Åkraberg

Ja, idag var det hönsbytardag på Åkrabergs trädgård. Vi var där i ungefär 6 timmar.
Vi tog med oss Orpintonarna, Kakan & Vofflan (Brahmorna), Araucana-tuppen och 2 av killvaktlarna.
När vi skulle sätta in Orpintonarna kom det genast folk och ställde sig runt oss. Det tog 5 minuter, sedan var alla Orpintontjejer + Kakan & Vofflan sålda.

Det gick folk fram och tillbaka och tittade väldigt mycket på just våra höns men, sedan kom det en pojke med hans familj och de köpte den vita vaktlen, Morgan. Människorna fortsatte att gå fram och tillbaka och nästan alla som titade mot Jabba's bur sa: "Oj, vad stor tupp! Vad är det för ras?"

Efter ett tag kom en man och frågade efter den gråa vaktlen (Greger), han köpte honom och sedan bytte jag ägg med en som han kände. Han fick 10 och jag fick 15. Vi bytte ägg bara för att det kan bli så fina ungar av t ex blommehöns.

Efter jag hade sålt en del sa jag att jag skulle gå och titta efter dvärghöns. Jag gick iväg med 250 kr och kom till en bur med Chabo i. Jag frågade vad det kostade. Hon sa att hönan var gammal men, hon lägger fortfarande ägg. hon sa också att hon skulle sluta med Chabo så jag fick hönan för 20 kr. Det är helt otroligt (en chabo brukar ungefär kosta 200/st). Hönan fick heta Astrid. Jag bev jättenöjd med mitt köp och gick tillbaka till min plats och visade Astrid för mamma. Mamma tyckte hon var jättefin.


Sedan gick mamma, Liam och Sanne och tittade på höns, Sanne kom tillbaka med brahmakycklingar och Liam med Dvärgkochin. Ungefär såhär kommer brahmakycklingarna se ut när de blir stora:

och ungefär så här såg Liam's dvärgkochintupp ut:
Mouser och Jabba blev inte sålda så vi åkte hem.

Hoppas ni också har haft en rolig dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0