Tuppar

Ja det här med tuppar. Det är inte kul att födas som tupp, antingen blir man slaktad eller skänks bort och vet inte vad som händer. Vi har jättemånga tuppar och många trivs ihop men, inte alla.
Oliver vår Ölandstupp har varit nära att mista livet i b l a rävattacker, rovfågelsattacker eller tuppbråk. Han är 4 år nu men, försöker hålla igång så mycket som möjligt.
 
Alla tuppar är inte alls "bråkiga" av sig, som t ex Ingvar. Jag läste för någon månad sedan på http://sv.wikipedia.org/ att Antwerpen skägghöns-tuppar är väldigt agresiva men, inte Ingvar. Han har inte lärt sig att tuppar är ett hot mot han själv. Istället för att ge sig på dom går han där och lockar på dom.
 
När jag köpte mina första dvärghöns (Niklas, Åsa och Jill) kände jag att jag hade gjort ett dåligt köp. Jag var rädd att Niklas skulle ge sig på mina vaktlar men, jag hade fel. Vaktlarna gick under Niklas och skulle se vad han gjorde och var jättenyfikna.
På kvällen hittade jag Niklas utanför boxen. Då hade han försökt att flyga upp på pinnen men, flög istället ut ur boxen. Efter den kvällen har det ALLTID suttit en bräda framför det stora hålet.
Några dagar efter Niklas, Åsa och Jill kom hem till mig.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0