En ruvvillig höna

En höna får själv bestämma när hon vill lägga sig för det är ingen idé att tvinga henne. En höna kan lägga sig på platt mark men, dem kan även lägga sig i vanliga bon med halm i. Hönan brukar ligga i 3 veckor men, inte alltid fullt ut. Kycklingarna är duniga när dem föds och efter drygt en vecka börjar b l a fjädrar komma på vingarna.
De sista dagarna innan kycklingarna föds kommunicerar hönan med äggen, vilket betyder att hon kluckar och kycklingarna i äggen piper. Hon väntar tills alla ägg som piper är kläckta, och skulle det vara ett ägg som slutade pipa skulle hon gå där i från med dem andra ungarna.

Chabo är en ruvintresserad ras. Jag köpte 3 st och alla la sig. Detta är en ras jag kommer fortsätta med och kanske att det kommer upp någon Chabo på Annons/säljes/bytes-sidan någon gång när jag inte har plats. Denna rasen rekomenderar jag stoooort även om äggen är små! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0